Projekt skierowany był głównie do młodzieży w wieku, uznawanym dziś za ponadgimnazjalny (15-19 lat). Założeniem organizatorów było, by promować aktywność czytelniczą wśród grupy młodzieży oraz osób z ich otoczenia (nauczyciele, rodzice, starsi koledzy). Podjęte działania miały skłaniać uczestników do poszerzania wiedzy na temat polskiej literatury, a także zapoznawać ich z dziełami poetyckimi, z którymi nie mają oni do czynienia na zajęciach lekcyjnych. Na zajęciach, odbywających się w ramach projektu czytano głównie teksty poetyckie, a także dramatyczne. Założeniem realizacji projektu było przeprowadzenie serii warsztatów z uczniami szkół średnich, wprowadzających w kontekst polskiej poezji romantycznej i uczącej kreatywnego i twórczego spojrzenia na związane z nią tematy. Zazwyczaj szkoły ponadgimnazjalne zaznajamiają uczniów tylko z kilkoma utworami oraz najbardziej charakterystycznymi autorami oraz ich dziełami.
W ramach projektu uczniowie nie tylko czytali teksty, ale także tworzyli dzięki nim sytuacje sceniczne, dzięki czemu powstały krótkie etiudy, które zaprezentowane zostały w jednej z legnickich szkół. Młodzież szkolna (oraz inni odbiorcy, którzy przyszli na otwarte wydarzenia) miała także okazję wziąć udział w czytaniu performatywnym „Marii” Antoniego Malczewskiego w reżyserii Aleksandry Skorupy oraz instalacji dźwiękowej „Poganki” Narcyzy Żmichowskiej w reżyserii Pameli Leończyk.
Antoni Malczewski
„Maria”
Koncepcja i reżyseria: Aleksandra Skorupa
realizacja: Joanna Chułek, Kamil Mróz
Narcyza Żmichowska
„Poganka”
Koncepcja i reżyseria: Pamela Leończyk
realizacja: Małgorzata Kozłowska, Adrian Koszewski, Żaneta Rydzewska
Prowadzenie warsztatów: Marek Biskup
Produkcja: Fundacja Rezonanse Kultury
Współpraca: V Liceum Ogólnokształcące w Legnicy, 4 Pokoje
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Fot. Anton Grosch