Projekt skierowany był głównie do młodzieży w wieku, uznawanym dziś za ponadgimnazjalny (15-19 lat). Założeniem organizatorów było, by promować aktywność czytelniczą wśród grupy młodzieży oraz osób z ich otoczenia (nauczyciele, rodzice, starsi koledzy). Podjęte działania miały skłaniać uczestników do poszerzania wiedzy na temat polskiej literatury, a także zapoznawać ich z dziełami poetyckimi, z którymi nie mają oni do czynienia na zajęciach lekcyjnych. Na zajęciach, odbywających się w ramach projektu czytano głównie teksty poetyckie, a także dramatyczne. Założeniem realizacji projektu było przeprowadzenie serii warsztatów z uczniami szkół średnich, wprowadzających w kontekst polskiej poezji romantycznej i uczącej kreatywnego i twórczego spojrzenia na związane z nią tematy. Zazwyczaj szkoły ponadgimnazjalne zaznajamiają uczniów tylko z kilkoma utworami oraz najbardziej charakterystycznymi autorami oraz ich dziełami.

W ramach projektu uczniowie nie tylko czytali teksty, ale także tworzyli dzięki nim sytuacje sceniczne, dzięki czemu powstały krótkie etiudy, które zaprezentowane zostały w jednej z legnickich szkół. Młodzież szkolna (oraz inni odbiorcy, którzy przyszli na otwarte wydarzenia) miała także okazję wziąć udział w czytaniu performatywnym „Marii” Antoniego Malczewskiego w reżyserii Aleksandry Skorupy oraz instalacji dźwiękowej „Poganki” Narcyzy Żmichowskiej w reżyserii Pameli Leończyk.

Antoni Malczewski

„Maria”

Koncepcja i reżyseria: Aleksandra Skorupa

realizacja: Joanna Chułek, Kamil Mróz

Narcyza Żmichowska

„Poganka”

Koncepcja i reżyseria: Pamela Leończyk

realizacja: Małgorzata Kozłowska, Adrian Koszewski, Żaneta Rydzewska

Prowadzenie warsztatów: Marek Biskup

Produkcja: Fundacja Rezonanse Kultury

Współpraca: V Liceum Ogólnokształcące w Legnicy, 4 Pokoje

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Fot. Anton Grosch